Lulus Verifikasi Dewan Pers No.126/DP-Terverifikasi/K/X/2017

Kementerian Pertahanan Lanjutkan Kontrak dengan Malaysia Airlines
Oleh : Shodiqin
Jum'at | 09-12-2011 | 08:34 WIB

KUALA LUMPUR, batamtoday - Kementerian Pertahanan (MINDEF) mengumumkan kelanjutan kontrak Malaysia Airlines (MAS) untuk mengangkut anggota tentara Malaysia yang menyertai kontingen Malcom di bawah misi pengamanan Pasukan Interim Persatuan Bangsa-Bangsa (PBB) di Lubnan (Malcom-Unifil) mulai 2012 hingga 2014.

Seperti dilansir Bernama, Kamis (8/12/2011), Surat untuk melanjutkan kontrak itu diserahkan oleh Ketua Setiausaha Kementerian Pertahanan Datuk Seri Dr Ismail Ahmad kepada Ketua Bahagian Haji dan Sewa Malaysia Airlines, Hisham Haron, disaksikan Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Melanjutkan kontrak itu, MAS akan mengangkut dua pasukan sejumlah 5.430 anggota pengamanan, masing-masing pada Juli dan Oktober 2012 hingga 2014, antara Kuala Lumpur dan Beirut.

MAS sudah membentuk unit khas untuk memastikan semua aspek pergerakan Malcom-Unifil diurus dengan benar.

Pada pertemuan yang berlangsung di Pameran Maritim Udara Antarabangsa Langkawi (LIMA 2011), MAS turut menandatangani perjanjian dengan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) untuk menyediakan dukungan logistik darat untuk anggota ATM dan keluarga yang terbang menggunakan penerbangan berjadwal MAS antara Kuala Lumpur dan Sabah dan Serawak serta Labuan.

Bahagian Haji dan Sewa MAS menandatangani perjanjian Operasi Malcom-Unifil pada Januari 2007.

Sebagai kontraktor udara PBB, Bahagian Haji dan Sewa MAS juga menjalankan beberapa operasi untuk Pasukan Polis Diraja Malaysia dan Polis Filipina dalam misi pengamanan PBB di Timor Leste (UNMIT dan UNIPOL) selain misi UNIFIL Indonesia ke Lebanon.