Lulus Verifikasi Dewan Pers No.126/DP-Terverifikasi/K/X/2017

Akibat Angin Ribut, 85 Keluarga Kehilangan Rumah
Oleh : sn
Jum'at | 04-11-2011 | 09:11 WIB

KUALA KEDAH, batamtoday - Sebanyak 85 keluarga kehilangan tempat berteduh buat sementara setelah atap dan dinding rumah mereka diterbangkan angin ribut dalam kejadian di Taman Bersatu, Kuala Kedah, semalam.

Angin ribut yang disertai hujan lebat selama beberapa menit itu bermula kira-kira pukul 4.30 petang turut merusakkan 15 buah rumah yang lain. Hampir keseluruhan atap rumah-rumah terombang-ambing diterbangkan angin.

Salah seorang warga, Mahathir Budin, mengatakan bahwa pada saat kejadian, dia, istri dan tiga anaknya sedang menonton televisi di rumah.

"Kami terkejut apabila terdengar bunyi deruan angin kuat dan pada masa dapat melihat atap rumah kami diterbangkan angin," katanya saat ditemui selepas kejadian itu.

"Kami bertiarap di atas lantai ruang tamu rumah untuk menghindari timpaan kayu atau atap. Saya juga sempat mengumandangkan takbir dengan harapan angin kencang reda," katanya.

Mahathir mengatakan, selepas keadaan reda dia keluar dan mendapati atap rumahnya rusak.

Sementara itu, UMNO Kuala Kedah menggalakkan bantuan kepada korban angin ribut tersebut.

Penyelaras UMNO Kuala Kedah Syed Zainuzman Syed Yahaya Shahabudin mengatakan, semua korban akan ditempatkan sementara di dewan Sekolah Kebangsaan Taman Bersatu.

"Jabatan Kebajikan Masyarakat turut memberi bantuan makanan kepada mereka," katanya seperti dilansir Bernama.