Lulus Verifikasi Dewan Pers No.126/DP-Terverifikasi/K/X/2017

Soal Konser Elton John, PAS Jangan Tiru Taliban
Oleh : sn
Minggu | 30-10-2011 | 13:33 WIB
genting.jpg Honda-Batam

Genting Highland, Malaysia.

PAHANG, batamtoday - Rencana konser Elton John di Genting Highland pada 22 November mendatang, diprotes Pemuda PAS. Namun, bekas mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyarankan bahwa PAS tak perlu menghalanginya.

Dr Asri berkata, halangan itu tidak perlu dan cukup sekadar meminta kerajaan tidak membenarkan orang Islam menontonnya.

"Lagi pula, konser itu diadakan di Genting Highland, tempat arak dan judi (untuk) non-Muslim," katanya.

Pada 25 Oktober lalu, agensi berita AFP melaporkan seorang pemimpin Pemuda PAS (Parti Islam Se-Malaysia) mendesak kerajaan mengharamkan konser Elton John karena dia dikhawatirkan akan merusak akhlak umat Islam.

Ketua Pemuda PAS Pahang Shahril Azman Abdul Halim Al-Hafiz mengatakan, homoseksual haram dalam Islam dan apa yang dilakukan John adalah maksiat.

Bercakap kepada Malaysiakini semalam, Dr Asri menyarankan partai Islam itu "jangan tiru Taliban", sebalinya mencontoh pendirian Islam yang matang, sederhana dan praktikal.

"Anggaplah konser itu untuk non-Muslim. Jika itu yang mereka (PAS) mahu," katanya.

Dalam masa yang sama, katanya, masih banyak seminar dan diskusi tentang pemikiran kerajaan Islam modern yang perlu diadakan PAS.

Seperti diketahui, penyanyi warga Inggris itu secara terbuka mengakui gay dan menikah dengan sesama pria pada 2005 selepas undang-undang Inggris membenarkan perkara tersebut.