Lulus Verifikasi Dewan Pers No.126/DP-Terverifikasi/K/X/2017

Dituduh Lecehkan Sultan Johor, Bloger Malaysia Ditangkap
Oleh : Redaksi/Mg
Jum'at | 06-07-2012 | 11:38 WIB
Uncleseekers.jpg Honda-Batam
Uncleseekers alias Syed Abdullah (kanan) sedang diborgol bersama istrinya. Foto:Bharian

JOHOR BAHRU, batamtoday - Gara-gara menulis artikel berseri di bloger, seorang seniman sekaligus penulis lepas yang menjuluki dirinya 'Uncle Seekers' terpaksa ditahan polisi. Ia dituding telah melakukan penghinaan terhadap Sultan Johor Bahru Sultan Ibrahim Sultan Iskandar. 


Uncle Seekers yang memiliki identitas asli Syed Abdullah (46) itu ditangkap tadi malam, Kamis(5/7/2012) di Tol Senawang, Seremban. Kini Ia harus menjalani pemeriksaan di Kantor Polisi Nusajaya. 

Kasus pelecehan terhadap Sultan Johor ini mulai tercium Kepolisian Malaysia setelah pada Senin(1/7/2012) lalu sebanyak 30 Warga Johor membuat aduan. Umumnya mereka tidak terima karena blog milik Syed Abdullah yang beralamat di www.uncleseekers.blogspot.com telah melecehkan Sultan Johor.

Tidak hanya itu, tulisan berjudul "Sultan Johor Atau Kerabat" itu baru dipublikasikan 64 seri. Namun tulisan itu dianggap sangat provokatif. Padahal jika diamati, sejatinya cerita pendek yang diunggah di blog www.uncleseekers.blogspot.com berisi kritik moral yang diselingi anekdot serta humor ringan. Pencatutan nama Sultan mungkin dianggap sebagai biang ketersinggungan warga Johor.

Tidak hanya Sultan, dalam tulisan tersebut, Syed Abdullah juga menyinggung beberapa menteri dan hubungannya dengan realitas politik terkini di Malaysia. Berikut petikan tulisan Syed Abdullah alias Uncle Seekers:

Sultan Johor Atau Kerabatnya? (Part 3)

Bro Kamal Hisham, ana dengan anta tak pernah kenal apatah lagi berjumpa tapi tuhan kita maha kaya sebab DIA beri ana info pasal anta. 

Menteri Dalam Negeri, tolonglah mamat Kamal Hisham ni la weii dari terus dizalimi. Jangan asyik mengeramkankan telo dalam seluar jer dalam pejabat sambil berchatting dengan... he he. Jangan takut beb, telo tu takkan menetas sampai bila-bila.

DSP Azlan, bila hang nak berubah? Jangan suka makan hasil lendir bro...bila pencen kang jadi hina teramat...

Ayah dia sampai buta kerana menangis setiap hari kerana diugut!

Wahai Yang Maha Halia, Lord Voldemort, lupakah anda yang doa orang yang dizalimi tiada hijab? Takhta yang anda miliki sekarang ini pun dirampas dengan cara jijik! Aku ingat masa muda saja perangai macam pokemon...