Lulus Verifikasi Dewan Pers No.126/DP-Terverifikasi/K/X/2017

Nilai-Nilai Keusahawanan di Perguruan Tinggi Ditingkatkan
Oleh : Shodiqin
Rabu | 14-12-2011 | 07:21 WIB

KUALA LUMPUR, batamtoday - Majelis Keusahawanan Pendidikan Tinggi Nasional melancarkan upaya untuk memantapkan dan meningkatkan usaha dalam menerapkan nilai-nilai keusahawanan di kalangan mahasiswa di sektor perguruan tinggi negara.

Menteri Pendidikan Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin mengatakan bahwa peranan majelis itu adalah sebagai pendorong pembangunan budaya keusahawanan di pusat pendidikan tinggi dan membantu menyediakan ekosistem keusahawanan yang kondusif.

"Kami harap majelis itu akan menjadi penghubung antara akademik, industri, usahawan dan agensi yang relevan dan mampu menyelaraskan pendidikan keusahawanan sejajar dengan dasar kebangsaan," katanya saat menyampaikan inisiatif itu dalam seminar 'Keusahawanan Dalam Pendidikan Tinggi: Meningkatkan Daya Saing dan Daya Ketahanan', seperti dilansir Bernama, Selasa (13/12/2011).

Mohamed Khaled juga mengumumkan pembentukan Rangkaian Usahawan Muda (AYEnet) sebagai instrumen bagi usaha-usaha Akademi kepemimpinan Pendidikan Tinggi (AKEPT) dalam memacu dan membangun kumpulan peneliti muda Malaysia dengan kualitas keusahawanan.

"AKEPT akan memastikan AYEnet akan terus membantu semua pusat pendidikan tinggi melihat bidang keusahawanan secara holistik sepaya menggalakkan dan mempromosikan kepakaran masing-masing dalam bidangnya," katanya.