Lulus Verifikasi Dewan Pers No.126/DP-Terverifikasi/K/X/2017

Perdana Menteri Selesai Tunaikan Haji, Mufti Terkejut
Oleh : sn
Selasa | 08-11-2011 | 10:08 WIB

MALAYSIA, batamtoday - Mufti Perlis Dr Juanda Jaya merasa terkejut dengan laporan berita bahwa Perdana Menteri Malaysia dan istri telah selesai menunaikan Ibadah Haji.

Menurutnya, paling awal jemaah haji akan menyelesaikan ibadah mereka pada waktu Dzuhur hari ini. Hal itu jika mereka melakukan nafar awal, yaitu setelah selesai bermabit di Mina malam 11 dan 12 Dzulhijjah dan melontar tiga jumrah.

"Haji hanya akan selesai paling awal pada 12 Zulhijjah atau Selasa 8 November. Bagi yang melakukan Nafar Thani dan mau melengkapi tempo bermabit dan melontar di Mina, mereka akan selesai haji pada 9 November bersamaan 13 Zulhijjah."

"Kecuali kalau yang bersangkutan tidak mau menyelesaikan urusan wajib haji yang dua di atas dan hanya mau membayar dam atau denda akibat tidak menyelesaikan wajib haji. Itu hal lain," kata mufti itu dalam satu kenyataan kepada Malaysiakini.

Bernama pada Ahad lalu, melaporkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan istri Datin Seri Rosmah Mansor selesai menunaikan ibadah pada 6 November.

Laporan itu berdasarkan twitter Najib yang menulis: "Alhamdulillah urusan haji kami sudah selesai."

Menunaikan rukun Islam kelima itu bersama Perdana Menteri ialah ibu beliau, Tun Rahah Mohamad Noah dan adik Najib, Datuk Mohamed Nazim, serta Menteri Besar Perak Datuk Seri Zambry Andul Kadir.

Mengulas laporan itu, Juanda berkata pihak berkuasa perlu memberikan penjelasan supaya rakyat tidak keliru.

"Sesuatu perlu dijelaskan? Kita maunya VVIP kita mendapat nasihat agama yang benar, bukannya hanya ikut ikutan saja."

"Jika tidak ia akan memalukan VVIP dan Malaysia sebagai sebuah negara Islam," katanya lagi.