Lulus Verifikasi Dewan Pers No.126/DP-Terverifikasi/K/X/2017

Malaysia Akan Punya Autis Centre pada 2015
Oleh : Redaksi
Selasa | 24-09-2013 | 15:17 WIB
Rosmah_Mansor_Speech.jpg Honda-Batam
Datin Seri Rosmah Mansor.

BATAMTODAY.COM, Kuala Lumpur - Malaysia bakal memiliki sebuah pusat autisma (autism centre) yang akan dibangunkan di Sentul, Kuala Lumpur. Pembangunan pusat autisma yang dinamakan Permata Kurnia itu senilai RM30 juta dan ditargetkan siap pada 2015.


Dikutip dari Malaysian Insider, isteri Perdana Menteri Malaysia, Datin Seri Rosmah Mansor, mengatakan, relevansi anak dengan autisma di negeri itu menunjukkan angka yang mencemaskan. Pada 1985, jumlah anak penyandang autistik adalah satu orang dari 10.000. Sementara, di Korea Selatan tercatat satu berbanding 30 orang.

Hal itu disampaikan Rosmah sesusai mengunjungi Anova Center for Education, di San Rafael di San Francisco, Amerika Serikat. Pada kunjungannya itu, Rosmah bertukar pandangan mengenai pendidikan khusus untuk pelajar penyandang autistik.

Anova Center for Education dibuka pada 2008 dan kini mempunyai tiga sekolah dengan jumlah 170 pelajar dengan autisma.  Pusat itu menjalankan preawatan secara holistik, mencakup terapi wicara dan terapi okupasi. (*)

Editor: Dodo