Lulus Verifikasi Dewan Pers No.126/DP-Terverifikasi/K/X/2017

PM Malaysia Ajak UMNO Jadi Duta Kecil Pemerintah
Oleh : Redaksi/Mg
Sabtu | 03-12-2011 | 10:27 WIB
datuk-seri-najib-tun-razak.jpg Honda-Batam

Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak. Foto:BHARIAN

KUALA LUMPUR, batamtoday - Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak mengajak United Malays Nasional Organisation (UMNO) agar dapat menjalankan fungsi sebagai duta kecil Pemerintah Malaysia, terutama untuk menangani persoalan yang melibatkan rakyat Malaysia yang tidak dapat ditangani Kedutaan di Negara bersangkutan.

Pesan Seri Najib Rajak itu disampaikan lansung didepan pengurus UMNO, dalam sesi pertemuan tertutup tadi malam, Jum'at(02/11/2011).

Seperti diberitakan media Malaysia, secara eksplisit Najib Rajak mengingatkan bahwa pengurus UMNO sebaiknya tidak hanya menjadi wakil organisasi, tapi juga wakil pemerintah. Dalam hal ini, tidak dianjurkan untuk melihat latar belakang suku, Melayu atau etnis lainya.

" Pengurus UMNO di Luar Negeri harus mau menjadi sukarelawan dan siap memberi bantua apa saja kepada rakyat Malaysia bukan hanya Melayu, tetapi China, India dan Etnis lainya," kata Najib Rajak, seperti dikutip batamtoday dari laman Berita Harian, Sabtu(03/11/2011).

Pertemuan tertutup tersebut dihadiri sejumnlah pengurus UMNO dari Luar Negeri, diantaranya, Mohd Nazaluddin Mat Nazir (UMNO-Indonesia), Ariff Yasir Zulkafli (UMNO-Tokyo), Hafiz Hamzah Al Hafiz (UMNO-Mesir).