Lulus Verifikasi Dewan Pers No.126/DP-Terverifikasi/K/X/2017

Majelis Ulama Malaysia Haramkan Sisha
Oleh : Redaksi
Jum'at | 19-07-2013 | 19:58 WIB

KUALA LUMPUR - Muzakarah khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam (MUI Malaysia) memutuskan shisha adalah haram bagi umat Islam. Selain menghisap shisha, muzakarah yang bersidang pada Rabu (18/7/2013) lalu turut melarang umat Islam menyediakan fasilitas untuk menghisap shisha atau segala aktivitas yang berkaitan shisha.


Larangan Ini diumumkan Pengerusi Jawatankuasa Fatwa, Prof Emeritus Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin,  hari ini, Jumat (19/7/2013). Demikian ditulis dalam laman Bernama.

Abdul Shukor menjelaskan penggunaan shisha akan memberi kesan kemudaratan dari segi kesehatan ummah, pembangunan ekonomi negara serta pembentukan generasi yang akan datang.

Muzakarah khas itu, katanya, berdasarkan kajian sain secara komprehensif yang dilakukan di Malaysia maupun di tingkat internasional, membuktikan shisha memberi kesan amat berbahaya dan penularannya sangat mencemaskan, khususnya dalam kalangan remaja dan wanita.

"Dalam hal ini, muzakarah mengimbau seluruh umat Islam supaya tidak terlibat dengan apasegala aktivitas yang berkaitan dengan shisha karena pengharamannya adalah berdasarkan nas-nas syarak daripada Al-Quran dan hadis serta kaedah fiqhiyyah," kata Abdul Shukor. (*)

Editor: Dodo